aku dalam dilema sekarang ni.

Isnin, 15 Februari 2010

lambaian kesedihan..

Askum,slm cinta n slm istiqamah dlm b'ibadat.
Istiqamah,aku t'tarik dgn p'kataan nie walaupun aku sedar yang aku tidak mengutamakan konsep istiqamah dlm kehidupan seharian.tp pape pun aku akui istiqamah merupakan komponen penting dlm membina hubungan yg mantap antara kita dgn keberhasilan yg memuaskan.

T'igt mengenai am,aku rasa tenang sedikit.ya,aku msg dia n dia mcm xpercaya aku msg dia.sempat ag tanya 'nik??'..ahaha,aku tiada niat nak m'ggu pun cuma nk b'tanya khabar.kata am,dia ok jer kat sana.alhamdulillah,aku sentiasa b'harap agar ada silaturahim berupa doa antara aku dgn dia.amin..

Namun,aku msh agak susah hati.td aku call kwn baik kat sbpip tu..ok la ckt bile b'bual ngn dia.lama la jgk smpai kedit habis.bila b'ckp dgn kwn nie,aku agak tenang ckt. bersyukur pd Tuhan krn dia m'cipta teman utk kita.teman sesama manusia,yg punya akal dan juga perasaan.namun,kita cuma manusia biasa yg punya kelemahan diri serta kerap melakukan kesilapan.seterusnya,tempat kita kembali memohon ampun hanyalah Dia.

Aku byk merujuk buku-buku akidah utk m'hilangkan kedukaan hati nie.Aku belek quran tafsir tiap-tiap hari,nk tidur pun aku belek.sbb aku yakin dlm ayat-ayat ALLAH itu t'kandung seribu satu motivasi yg boleh menguatkan semangat aku.ya,kalamullah lah motivasi t'baik dan b'kesan kat dunia nie.aku b'fkir jgk,knape xramai motivator kat dunia islam skrg xm'praktikkkan ayat-ayat quran dlm lontaran idea apabila mereka b'motivasi? kat malaysia khususnya..aku b'pendapat bahawa hati remaja akan mudah lembut andai mereka dihidangkan dgn santapan rohani b'tunjangkan titipan kalamullah.

Sehari m'belek,byk yg aku peroleh.dan ianya m'buatkan hati aku sedikit sebak.

Allah S.W.T berfirman, maksudnya: “ (Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: ‘Innaa lillahi wa innaa ilaihi raaji’un’. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Rabbnya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Surah Al-Baqarah: 156-157)
Aku juga t'igtkan firman ALLAH,surah apa aku lupa..tp ayatnya t'lalu indah jika dihayati..
“Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu” Ya,tanpa izin ALLAH kita xmgkin mampu b'buat sesuatu.Justeru,kalimah InsyaALLAH perlu sentiasa ada dlm setiap kata-kata.

Rasulullah saw juga pernah bersabda: “Setiap musibah yang menimpa mukmin, baik berupa wabak, rasa lelah, penyakit, rasa sedih, sampai kekalutan hati, pasti Allah akan menjadikannya pengampun dosa-dosanya."
Dalam Sahih Al-Bukhari dan Muslim dari Urwah, dari Aisyah bahawa ia berkata: Rasulullah bersabda: “Setiap musibah yang menimpa seorang muslim, pasti Allah mengampuni (sebahagian) dosanya, meski hanya duri yang menusuk kakinya”.

aku jd dilema sgt2..xnk balik ke hostel! hidup kat hostel buat aku t'seksa.huu..tp ini cabaran,moga-moga aku tabah dan kuat.amin... : (