aku dalam dilema sekarang ni.

Ahad, 28 Mac 2010

sekadar ucapan di akhir bibir..


“Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar.” (Surah al-Baqarah, ayat 155)


Kdgkala kite t'lupe..di mane kite b'asal dan siapakah yang m'jadikan kite sehingga kite mampu m'jd seorg manusia yg serba daya.Ini situasi yang aku lihat smlm spjg p'jlnan aku ke rumah dari bandar kota bharu.yelah,smlm Jom Heboh..kemuncak plk tu.terlalu ramai orang lalu lalang smpai tempat parkir pun dilabel 'sementara'.tmpat isi minyak pun dah jd tmpat parkir,tepi lebuh raya apatah lg.aku balik rumah hmpir maghrib lps siap beli barang-barang dapur kat Tesco.masa tu lah jalanraya jd sesak,bkn org b'sesak nak balik tp nk dtg Jom Heboh! Wallahualam tp majoritinya mcm tu la..t'masuk anak-anak muda yg aku tgk b'pakaian kalah org barat.Aku tarik nafas waktu menunggu lampu traffic light ke hijau,sedikit kesal dgn kealpaan pihak penganjur menyusun rencana.atau mmg dah ade niat di sebalik susunan acara?wallahualam..aku t'fkr,ape hukumnya penganjuran Jom Heboh nie?samada haram atau makruh..kite serahkan kpd yg b'tanggungjawab,andai tidak difikirkan hukumnya..ntahla ape nk jd.aku t'igt kata-kata ckgu sirajuddin b'kenaan gempa bumi yg berlaku di Padang,Indonesia.gmpa bumi tu mnelan acara kenduri p'khwinan yg pd mase yg same tengah meriah,dan hadirin yg mungkin rmai di situ tenggelam di bawah tanah dgn sekelip mata.Betapa bsar kuasa ALLAH,aku sering memuhasabahkan diri dgn merenung foto masjid yg kekal gagah dlm kejadian tsunami tahun 2004 yg lalu.apa itu blm ckup utk m'insafkan sekalian umat skrg ttg kebesaran Allah?

Aku ke HUSM td bg m'jalani rawatan.ramai sgt org,n aku mcm biase..sbb aku punyer giliran msh lme,aku pegi jln2 cari mkn.keadaan mase tu mmg ok,dan aku pun jd ok.tp bile kmbali ke tmpat duduk,aku hmpir t'tdo sbb aku penat menunggu.pape pun,rawatan b'jln lancar meskipun agak menyakitkan.i'm speaking well in english,hehe.kebetulan plak staf makmal tu bkn org malaysia(tp muslimah) n die peramah sgt.dkt HUSM,aku byk melihat student-student p'ubatan yg memakai baju putih.t'tarik sgt tgk dorg,serta merta smngat aku nak belajar naik..dorg dpt pahala awal pg lg. : )

Aku dlm proses utk memohon pertukran ke sekolah lame.tp pilihan yg aku buat ialah smksg n smka tok bachok.kwn-kwn tanyer;fakhriah,nape awk nk tukar? aku pun xtau dr mane dorg tau..aku cume senyum n cpt2 b'dalih.aku klu bole xnk dorg tau..hm,aku sygkn sekolah tu..aku sygkn kakak n adik2 kat dorm n aku syg sume warga sekolah tu.aku juge syg nak tggalkan usrah aku,sbb aku rase peluang yg ALLAH bg utk m'jd naqibah(ktua usrah) amatlah b'harga.dlm usrah,aku merapatkan silah ngn adik-adik yg sumenya form 1,comel-comel n bijak mengeluarkan usul.bila aku tanye p'dpt dorg ttg agama islam dlm sesi usrah p'tama,rata-rata m'jwb dgn baik dan penuh kejujuran.sesi kedua aku xdpt m'hadirkan diri krn balik nie la..sepatutnye smlm,27hb aku b'same usrah.aku pun sudah sediakan bahan usrah.pape pun dik,korang free utk satu mlm sabtu.hehe..
sbnarnye knp aku nak b'tukar ke sek lame..?biarlah m'jd rahsia diri,xperlu dip'hebohkan krn au bimbg m'jd mudarat diri.hu..berat hati utk meninggalkan b.arab n syariah islamiah krn aku telah jatuh cinta.cinta yg baik,semoga diberkati Allah.