aku dalam dilema sekarang ni.

Jumaat, 30 Julai 2010

lan yusibanaa illa ma katabaLLAHu lana huwamaulana.

senang jika kita b'bicara,namun cuba letakkan diri pd tempat tersbut..sudah tentu kita tidak akn menafikan bahawa seberat mata mmandang,berat ag bahu yg memikul.hari ini aku belajar bhawa p'kataan 'tidak snggup' itu sbnarnya tidak patut dilafazkn dan jika kite b'balik pd kalamullah,Allah sudah b'janji pd kita bhw Dia tidak akn sesekali m'bebankn kita dgn apa yg kita tidak mampu.kite mgkin tdk mnyedari akn hal ini dan makna di sebalik ayt itu,langsung aku ingin sama-sama mengingatkn pd kalian dan juga diri ini.aku t'lintas mngenai hal ini ketika b'fkr tentang jalan hidup yg akn ditempuhi oleh seorang sahabat.

apa-apa yg m'dorong ke arah sesuat p'kara,rsanya t'msuk dlm p'kara t'sebut.tindkn seorang guru ini mmg aku xsetuju.ya,die xde sbut nama tp..yalah,kami bukanlah m'punyai tahap IQ yg rndah.igt jaminan Rasulullah saw,sesiapa yg m'jaga aib saudaranya,nescaya Allah akn m'jga aibnya di hari p'blsn kelak.mf la..sekdar ingatan utk diri ini dan semua.

m'igtkn sahabat ini,smpai hari ini aku jd hairan.hm,mcm2 p'tanyaan kat benak.tp waktu ini,syaitan psti sibuk m'goda kita dgn mendorong ke arah prasangka buruk,rasa xsenang dan pasti b'usaha utk m'jauhkn hubungan kita dgn sahabat itu.ya,mmg orang ramai akn m'mandang negatif tp sbg sahabat,aku b'harap agar dia tabah dan agak t'kilan sdkit krn xsempat nak b'jumpa.apapun,jgnlah disalahkn 100% pd dirinya dan kuarga.manusia itu Tuhan jdkn dlm fitrah sang pelupa.Allah juga myediakan jalan taubat utk sesiapa yg t'lanjur ke arah dosa kecil mahupun besar krn Dia tau,hambaNya ini pasti akn tewas bila2 masa shj pd bnda2 suuk.jika kite blaja,bhwa perang jihad paling bsar ialah menentang nafsu.tp ada sesetengah ulama mengatakan yg pling besar ialah kekafiran. kita semua dicipta dgn elemen nafsu,b'doa lah selalu agar kita kuat iman dan takwa.

lama-lama mengenangknnya,aku akhirnya memutuskn,mgkin itulah jalan hidupnya.jodoh,ajal wa rizki itu suatu ketetapan dan Allah b'janji dlm kalamullahNya bhwa setiap ketetapan itu pasti akn dtg.jika disebut tentng jalan hidup,mgkin ianya satu takdir.dan segala yg ditentukan oleh Allah ialah yg t'baik.namun kita b'tggungjwb dlm mencorak jln hidup kita krn Dia tidak akn mengubah nsib kita melainkn kita sndiri.takdir kita hanya m'dtgkn dua hal iaitu sabar dan syukur.sabar apabila kita m'peroleh sesuatu yg xdiharapkn dan syukur apabila kita m'perolehi nikmat.

sama2 kita doakan dia agar sentiasa dipelihara dan kekal m'dpt p'hatianNya..
humma amin...