aku dalam dilema sekarang ni.

Selasa, 10 Ogos 2010

sanad helwah(epy b'day) bt siti..

em,aku ngah fikir knape korang lari bila cikgu tanya pape psl bnda tu? tak pun,korang ckp korang xtau apa2 pun.tlg inbox aku la ya..kalau sbg teguran atau pun b'niat nak jaga aib,tafaddol..mmg kita kene la jaga aib tu.hm,sebenarnya aku nak bantah la pndapat sorang cikgu nie yg ckp yg quran tu utk zaman nabi shj. ya,cikgu tanya aku knp aku xbgtahu orang lain sbb aku tau bulan 5 ag. mf,aku dah janji ngn kwn yg cite kat aku n aku sndiri msh blm sahih ttg bnda tu. Allah b'firman dlm surah hujurat,Dia suruh kita jgn pcaya bulat2 kalau ada orang bgtahu kite ttg ssuatu berita,bimbang m'bwa ktidakadilan kpd mana2 pihak.cara yg diusulkn olehNya ialah selidik dhlu.aku xselidik la sbb aku rasa nurse tu gurau atau mgkin slh orang barangkali. bila aku ckp sal ayat quran nie,cikgu terus oppose dgn jwpn firman tu masa zaman nabi shj. xla..hish,kalau jwb mcm nie masa blaja quran dan sunnah(pqs) mmg kene mrh kt ustazah saleha. aku nak ulas jwpn cikgu tp bmbang nmpak biadap.eh..nk ngaja cikgu plak kn.

huhu,bkn nak tegur nie..saje,nk p'igtkn.masa p.islam,bebudak laki ada gurau ssuatu.n gurauan nie m'dpt respon sekelas la sbb ustzh tegur dorang bising sgt.gurau sal liwat,atau musahaqah?? uhu..mf,mf byk2..aku nk ckp xberani. masa aku blaja syariah dulu dlm bab nie,dlm syariah utk information korang sama la jgk ngn p.islam cuma dlm syariah,kita blaja sal instinbat hukum,hafal hadis,n hujah2 ttg tentangan ideologis n anti hadis.aku suka syariah sbb aplikasi dlm khdupan seharian,n aku pling xsuka bab tokoh..ha,tokoh kita blaja dlm subjek quran dan sunnah.sama jgk yg kita blaja dlm p.islam..tokoh sama je tp yg lain,dlm quran sunnah blaja sal kitab2 dorang n kene hafal hmpir nk dkt sepuluh nama kitab.aku xsuke pqs tau..sbb byk sgt kene fokus.yg aku suka cuma bab hadis.blaja smua jenis hadis,uhh..best! um,balik sal gurau tu..

mf ya kwn2.nak igtkn ..sbenarnya soal liwat atau musahaqah nie salah satu daripada p'kara yg boleh dianggap 'berat'.mksud aku,yalah..xleh main2.aku serius nie,aku takut xde orang nak tegur.aku mtk mf byk2.um,knape aku ckp berat? mf,sal m'utarakan atau mletakkan kelakuan zina atau bnda2 yg sewaktu dgnnya ada disebut dlm al-quran.aku xigt ayat ke brape sbb xsmpat nak blaja dlm syariah,tp Allah b'firman yg mafhumnya kalau kite nak ckp orang tu b'zina(nie sal zina),kite kene bwk 4saksi dan seterusnya la..mknanya dlm sbitkn s'org tu,penting jgk kata2 bg yg mengatakan ttg bnda tu.kalau nak sabitkn kslhn kat sesape ajela,kita kene ada 3 aspek.salah satu ialah iqrar yakni pengakuan atau p'bicaraan atau p'ckpn.aku nak ulas pjg sal nie tp xnk,bmbang ada cacat cela. : ( em,gini..ustzh penah ckp,hati2 bila b'bicara.aku pun penah la t'lajak,aku mtk mf la. tp yg sal liwat nie,kurang sopan.dlm islam,bnda nie 'berat' sbb dianggap sbg satu p'kara yg boleh mruntuhkn umat islam.sma jgk ngn akidah,kalau kita ckp 'Allah nie xfhm aku betul,xguna.'..dah boleh sbbkn kita rosak akidah .kalau gurau ' aku cerai kau' dah boleh bwk bnda nie kat mhkamah syariah dah n mgkin boleh sbbkn p'ceraian. n sbenarnya kalau korang gurau mcm tu,ya..mmg korang xb'niat nak ckp mcm tu tp korang boleh dilabelkn sbg yg menuduh.yg mnuduh tu kalau xdpt bwk bukti boleh jdkn hukum tu b'balik pd die.. ( aku xtau korang fhm ke x nie..). kalau korang blaja syariah,korang akn blaja ttg apa faktor n aspek yg prlu diambil kira jika die tuduh sesape melakukn p'kara berat.salah satunya b'akal n baligh. aku bkn nak tnjuk pndai,xpndai pun.. em,lainlah kalau korang nie msh knak2 atau xtau mgenai hukum. nabi saw ada b'sbda yg Allah xkn hukum 3 golongan..salah satunya kanak2(shingga baligh la). lain plak kalau korang t'pksa ckp or gurau gitu ke,xpe..sbb ada hadis nabi yg utarakan bhwa Allah hapus dosa umatNya yg t'lupa atau xsengaja atau dosa org yg dipksa melakukan kslhn,riwayat tabrani xsilap.

aku mtk mf ya..xde niat lain,ingatan ikhlas ya..jgn amek ati tau. : )
slm..

p/s : xsmpat nak bluetooth pics ke pc..