aku dalam dilema sekarang ni.

Isnin, 12 November 2012

perlu kuat.


today, I wake up and perform Subuh prayer. I ask myself, am I worry about my final sem I result ? Yes, I did not push myself till the limit but I can't be like this forever, this can ruin my life and my future. I need to stop living with excuses. and what the most important is, I need to be strong.

' Mindset itu penting.' selalu saje dengar orang cakap tentang mindset. tapi kalau kita cuma mendengar, without training ourselves to have a good mindset, it is useful. kadangkala, mindset yang bagus itu boleh buat kita jadi tak bagus. yelah, bukan semua benda yang bagus akan benefit kita. contohnya, kalau kita tetapkan mindset kita 'ya,aku boleh and sentiasa boleh.'  tapi tanpa usaha dan komitmen, that positive mindset tak berguna pun. Ianya just akan buat kita overconfident. what I want to stress here, mindset yang baik itu perlu diiringi usaha, komitmen dan keyakinan. dalam usaha itu, ada doa dan tawakkal. dan dalam komitmen tu perlu ada kekuatan, juga disiplin. One with poor self-discipline will never succeed because discipline is one of the key of success. 

Solat. kita punya Pencipta dan kita ini makhluk yang lemah. Kita perlu kekuatan daripada Allah. cuba bayangkan kalau solat kita tak cukup 5 waktu, apa guna kita hidup sebab matlamat utama kita hidup ialah untuk beribadah padaNya. kalau dormmates kita susah nak solat macam mana? mesti ada kan problem macam ni, dan kita sbg orang yang educated with Islam perlu menegur atas nama saudara yang mencintai satu sama lain. I am not talking like I am good at all but this problem is common. cuba tegur dengan penuh rasa cinta dan kasih, kelembutan yang terhijab di sebalik teguran tu insyaALLAH ter-affect nanti. :)

tak rasa bersalahkah kita? Allah bagi kita 24jam, sbg pinjaman di dunia ni tapi untuk solat yang tak sampai 10 minit satu waktu pun kita kedekut sedangkan waktu ni bukan kita yang punya.

kat atas dunia ni semua pinjaman. Allah tak pernah berkira, Dia terus memberi dengan kasih cinta dan rahmat pada kita. apa yang kita balas ? kita balas dengan solat. niat dalam solat, for instance 'sahaja aku solat fardhu zohor empat rakaat TUNAI hanya kerana Allah taala.' berat sangat ke nak solat ? kalau nak dibandingkan dengan apa yang Allah bagi kat kita start dari kita lahir sampai sekarang,tak terhitung. tepuk dada tanya iman.

banyak dosa yang aku dah buat. Tuhan terima ke ibadah aku?

penuhkan diri dengan sangkaan mulia pada Allah. kalau kita bersangka baik selalu denganNya, nescaya Allah akan bersangka baik pada kita. Yakinlah, kalau pada manusia Allah suruh kita bersangka baik sesama kita, apatah lagi padaNya. setiap yang berlaku ada hikmah. kalau ditimpa musibah sekalipun, jangan lekas fikir 'ohh,ni mesti balasan Allah pada aku sebab aku dah banyak buat dosa.' Tapi fikirkan benda yang baik, setiap musibah yang menimpa itu salah satu tanda kasih Allah pada kita. Allah rindukan kita,melalui musibah mungkin kita akan lebih ingat padaNya dan sentiasa berdoa padaNya. Tahukah kita? Allah cinta pada hambaNya yang suka berdoa,kerana Allah sangat galakkan kita berdoa. dalam firmanNya ;

'..berdoalah padaKu. Nescaya akan Aku perkenankan.'

Kita sbg manusia perlu selalu berusaha dan terus berusaha untuk memberi the food of spiritual dalam diri kita. contohnya sentiasa baca al-Quran. sentiasalah berdoa kepada Allah agar didekatkan selalu diri kita padaNya. cuba rujuk buku-buku doa, terdapat satu doa memohon kecintaan pada Allah :)

dan last but not least, I want to say that..
dalam cinta Allah itu terdapat kekuatan dan dalam al Quran kalam Allah itu terdapat motivasi-motivasi yang indah.

Wallahualam.
I remind myself too. Thanks for reading . :)