aku dalam dilema sekarang ni.

Sabtu, 2 Februari 2013

secondary school vs matric


Officially announced that I had just done my Mid-sem exam .

I am currently in Kelantan now *sila cemburu* and having my break mid semester . 
Okay , talking about the exam , I got 3 nights without enough sleeps as I dare to sleep . Dah sedia maklum, kalau aku tidur memang 2 jam tu tak cukup . Dan cuba bayang kalau aku tidur dalam masa 3 jam, dah satu topik Biologi aku sempat khatam. Satu ! Satu topik itu sangat bernilai !

Biologi ? In my first semester alhamdulillah I scored an A . but for the second semester (this semester), I am not really confident to say that I will score that subject . Ouch, a lot of things I need to cover. Biology is a fun subject to be learnt but nak expect soalan apa yang keluar,memang tak fun lah . 

Nak praktik cara belajar masa sekolah menengah dengan kat matrik, sangatlah berbeza. Aku jenis yang belajar takleh tertekan sangat, kena steady dan kalau moody memang pancit lah. But dekat matric ni aku rasa asyik terkejar-kejar, I think lah, sebab aku punya time management sangat lah tak okay ATAU jadual matric tu sendiri yang membuatkan aku terkejar-kejar nak siapkan assignments . Perghh, seram bila ingat aku pernah berjaga malam semata-mata nak siapkan satu assignment !

Masa kat sekolah dulu, aku kena faham sesuatu dulu baru boleh hafal . Contohnya Biologi, aku tak boleh nak hafal ikut suka, sebab aku bukan jenis yang suka benda menghafal . Kalau aku tak faham aku akan tanya cikgu sampai aku faham. Bila masuk matric, entahlah. Macam malas pulak nak bertanya, sebab banyak sangat yang kena faham dalam satu topik. Silap hari bulan kena marah sebab banyak tanya. 

Contohnya, klorofil dalam daun, there are two types of chlorophyll . Klorofil A dan B, memang mudah nak ingat bab yang ni. Tapi bila masuk dia punya elaborations aku start akan jadi banyak benda kena tahu. Fungsi klorofil A sebagai reaction centre, memang boleh hafal tapi lama-lama aku ni akan mudah lupa. Dulu cikgu Kimia aku pernah cakap , aku mudah ingat sesuatu tapi aku cepat lupa. Yelah, sebab aku hafal benda tu dalam keadaan aku tak faham. Aku kena faham apa yang menjadikan klorofil A tu sebagai reaction centre baru aku boleh ingat. Macam tu lah penyakit aku dalam belajar Biologi. Kalau Kimia aku just faham konsep sahaja, boleh lah survive. 

Kesimpulannya, aku sendiri tak tahu macam mana nak hilangkan penyakit aku tu. I am not a brave student, yang suka tanya pensyarah banyak-banyak. Kang tak pasal kena marah. 

Okay then bye. :)